اینها چند مورد از تعاریفی است که برای مهندسی معکوس توسط چند کارشناس ارائه شده است و ماهنامه صنعت برق در شماره 105 خود بحث زیادی در این مورد کرده است:
- قبل از اینکه مهندسی معکوس تعریف شود باید ابتدا مهندسی را تعریف کرد, مهندسی یعنی فرآیندی که مشخصات را به محصول تبدیل می کند. برای اینکه آن محصول تولیدی مشخصات مورد نظر را اجرا کند. مهندسی معکوس عکس مهندسی است یعنی محصولی است که باید متوجه شد از چه مشخصه هایی تشکیل شده است و عملکرد این مشخصه چگونه است؟ مشخصاتی که از آن یاد شد شامل چند لایه است تا به محصول برسد, فرآیند مهندسی معکوس رسیدن از محصول یا حاصل یک کار به مشخصات تعریف شده آن محصول است.
- یکی از راه های انتقال دانش فنی در کشور های در حال توسعه بحث مهندسی معکوس است. در واقع مهندسی معکوس تجربه دیگران را که یک بار با موفقیت انجام دادند تکرار می شود. مهندسی معکوس با کپی برداری تفاوت و تمایز زیادی دارد, در واقع مهندسی معکوس تکرار یک تجربه است ولی روح علمی و فنی حاکم در طرح به نوعی منتقل می شود در صورتی که در کپی برداری اینطور نیست. مهندسی معکوس یکی از سریعترین روش های انتقال دانش فنی به گیرندگان آن است. از لحاظ تاریخی مهندسی معکوس در ژاپن شروع شد و صرفا کپی برداری نبود. کشورهایی نظیر مالزی, سنگاپور و تایوان در مراحل سیر تکامل دانش فنی از مهندسی معکوس استفاده کردند.
- مهندسی معکوس عبارت است از پیاده سازی یک محصول و بررسی جزییات عملکرد آن به منظور ایجاد یک محصول جدید (سخت افزار یا نرم افزار) که دقیقا همان عملکرد را داشته باشد.
- در مهندسی معکوس با بررسی عملکرد سیستم, فرآیند ساخت به دست می آید و در این روش میزان دانش بدست آمده بیش از مواردی است که نقشه یک محصول خریداری می شود.